Att spara är inte att tjäna

Min älskade sambo brukar ofta använda uttrycket
"Nu tjänade vi 100 kr!"
Då rättar jag honom alltid: "Nej, vi sparade 100 kr på att köpta den lampan på nätet istället."
 
Att spara pengar är absolut inte som att tjäna, tycker jag. Tjänar man pengar så är det rent kapital in på kontot. Sparar man så är det pengar som finns kvar på kontot.
 
Företagen är så sjukt duktiga på att lura konsumenter till att spendera. Och detta inlägg handlar om lock-knep, att du sparar.
 
Dom här papperslapparna dimpar alltid ned i brevlådan. Och jag ska erkänna att det händer nåt inom mig. Det känns som om
"SHIT, rabatt på Hanzens på 150 spänn! Oj, vad jag sparar pengar nu! 150 kr är mycket pengar!"
Men om man tänker efter lite och tittar på dessa två punkter:

1. Jag måste köpa nåt innan 23 maj 2015 annars går den ej att använda. Detta gör att det blir ett mer stressat köp på ett plagg jag säkert inte ens behöver eller har brist på. 
2. Hanzens är en dyrare klädbutik och det finns inget för 150 kr i sortimentet. Detta leder till att jag köper något dyrare bara för att kunna nyttja rabattchecken.
= Pengar spenderat på något jag inte riktigt behövde för en summa jag själv tänkte var nästan gratis. FEL.

Pengar ut är alltid pengar ut oavsett hur mycket rabatt jag fått.
 
Samma med Kicks. Dom är flitiga att stoppa ner 25 kronorscheckar i brevlådan. Men om jag inte nödvändigtvis behöver något från kicks men vill nyttja min 25 kr-rabatt, vad finns för 25 kr? Int nå.
Sen kommer alla dessa %-checkar.
Helt seriöst, 20 % är knappt nånting. Om man köper nåt för 200 kr så är det 40 kr rabatt. Du har fortfarande spenderat 160 kr från kontot.
 
Som ni ser är mina checkar lite slitna och vikta. Det är för att dom alltid ligger i min plånbok. Men jag går ALDRIG in och söker något att köpa bara för att jag har rabatt i just den butiken. Det är oekonomiskt för mig.
Men kanske var det så att du faktiskt verkligen behövde något från den butiken, då är det en annan femma.
 
En annan grej är reklamen i brevlådan. Det finns nästan inget mysigare än att slå upp en reklamblad i regnbågens alla färger med poppade, röda priser som bara säger: "Köööööp mig. Ser du vilket klipp jag är!?"
 
Och sen springer vi iväg och spenderar våra pengar på riktigt härliga klipp. Vi har sparat så otroligt mycket pengar nu! .... på skit vi inte behövde.
 
Jag tog bort den frestelsen på detta sätt, jag tror definitivt att det gör skillnad i mitt eget sätt att spendera. Inga frestelser? Inga onödiga köp.
 
 
 
 
 

Kommentarer och åsikter

Skriv en rad här:

Ditt vackra namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar, fråga eller åsikt:

Tack!
RSS 2.0